söndag 8 januari 2012

a moment.

att kunna sitta ner och bläddra i en tidning är en sak.
men att samtidigt kunna koppla av är en annan.
det tar ett tag, kanske flera timmar, innan man infinner sig i stunden.
andas in lugnet och bara kopplar bort.

vår mentala hälsa är en bärande byggsten i vårt immunförsvar.
utan absolut balans i sinnet krackelerar vårt immunförsvar.
bit för bit.
bitarna kan man pussla tillbaka igen.
om man har tur.
om man inte låter det gå för långt.

det krävs övning.
att kunna koppla bort.
man måste andas rätt.
skingra tankarna (hur man nu gör det?:)).
låta varje muskel i kroppen slappna av.


rätt kost.
fysisk och mental motion.
fysisk och mental vila.

byggstenarna i vårt immunförsvar.

byggstenarna som förlänger våra liv.

ansvaret ligger i våra egna händer.

inte sant?


svart på vitt låter allting så enkelt :).




ha en fin dag/jennifer

3 kommentarer:

  1. Hej Jennifer!
    Jag önskar dig med en underbar söndag :) Jättefin blogg du har. Ska bli roligt när du kommer tillbaka till jobbet. Kramar/ Rebecca från ditt jobb

    SvaraRadera
  2. hej beckis :).
    tack fina. det ska bli roligt att komma tillbaka. lite ångest nu men det går nog över när jag får träffa dig :).
    kram!!

    SvaraRadera
  3. Hejsan Jennifer...
    Mycket tankar, starka, nyttiga & jag tror det är bra att skriva om det, och ännu bättre att få läsa om det... Jag hejar på dig, och precis som du skriver så tror jag att det är viktigt att sänka kraven på mamma rollen, man kan inte klara allt.... Det har jag gjort, och jag tar inte så allvarligt på alltting längre, det har hjälpt mig oerhört...
    Kram Kajsa

    SvaraRadera