tisdag 20 mars 2012

take deep breaths.



hej!

lagom kaos i vårt hus idag.
jag fattar ibland inte hur man orkar.
hur någon orkar.
två överaktiva barn med energi så det räcker åt ett helt fotbollslag.

jag orkade mycket mindre innan jag började ta anti-depressiva.
nu andas jag djupt då och då.
mer och mer.

förr blev det bara andning på ytan.
det är inte bra.
andningen styr mer än man tror.

nu när jag har tid över.
står i kassakön.
bilkön.
när jag bara köar av tiden någonstans, varsomhelst.
då tar jag djupa andetag.
försöker inte tänka på hur otroligt långsamt kön fortskrider.
rycker på mina mentala axlar.
skakar av mig.
och erinrar mig att dessa pauser.
dessa långsamma köer kan vara de som i slutändan räddar mitt liv.
men bara om jag använder dom på rätt sätt.

andas.
djupt nerifrån lungornas botten
eller lungorna har ingen botten, jag vet.
alveoler heter det.
jag utnyttjar fler alveolers kapacitet för utbyte av syre.
kroppen faller in i ett lugn.
det finns gott om syre.
det finns gott om liv.
onödigt att stressa.
människan mår gott.

för mer lugn.
rensa.
vädra.
jag tog bort en massa prydnadsstrunt från fönsterkarmarna i vardagsrummet.
tingen stressade mig just nu.
jag behöver utrymme för djupare andetag.

så mitt råd till er idag.
ta djupa andetag.
flera om dan....
och vädra lite i ert hem.
så det blåser in lugn.


(visst ger mina barn mig lugn ibland :).
skrattet är en väg till lugn.
stoltheten likaså.)





kram/jennifer

9 kommentarer:

  1. Duktig tös, får också dra djupa andetag ngr gånger om dagen, inte alltid lätt att vara chef. Le, ett bra tips le mot alla, få ett leende tillbaka o livet ser plötslig ljusare ut.

    SvaraRadera
  2. Även jag är i andningsbranschen numera med min smärta. Jag har helt klart underskattat vikten av andning tidigare. Det har helt enkelt blivit lite för flummigt när jag har försökt att ta till mig information kring detta. Det har färgats av olika sanningar om livet, men sedan jag tänkt mer kring det och förstått hur det fungerar rent medicinskt så går det lättare. Kvällslektyr som jag börjar med i dag är Hjärnkoll på värk och smärta som bland annat berör andning. Så heja oss och vår andning :) Tack för läsvärt inlägg!

    SvaraRadera
  3. tack, behövde påminnas om det jag är så bra på att påminna andra om men inte mig själv och för att du skriver om det, det behövs...kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det lätt att glömma...tack för kommentaren/jennifer

      Radera
  4. Tack för att du påminner om det självklara som jag tyvärr glömmer bort lite ofta. Det är verkligen enorm skillnad på att andas rätt/ fel. Blev skickad till en sjukgymnast med mina yrselproblem&hon förklarade att anledningen till dom var att jag andades helt fel. Jag blev rejält lättad,, då jag trodde att jag hade någon allvarlig sjukdom.... Hypokondriker som jag är;-))
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe jag är med hypokondriker, ibland/ofta :).
      tur att det hjälpte.
      hmm kanske därför jag är så yr ibland.
      andas.
      :)!
      tack/jennifer

      Radera
  5. Andas - och skrattet, precis så. Jättebra formulerat och även "formateringen", som en dikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja man får inte glömma skrattet, men det kommer väl med lugnet :). och tvärtom. tack snälla :)!

      Radera
  6. Känner igen mig så... rätt andning kan absolut hålla ovälkomna tankar och kroppsliga reaktioner på plats.
    Man borde påminna sig själv flera gånger om dagen om vad som är viktigt i livet. Ingen, varken man själv, ens närmaste ,vännerna eller chefen har någon större nytta av en då man rusar fram genom livet, ytligt andandes och med stirrande blick, alltid på väg mot nästa mål. Man borde prata förstånd med sig själv, för det som betyder något här i livet är ju härliga stunder med nära och kära och de möten med andra då man ger av sig själv och samtidigt får lika mycket tillbaka. "Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd." Så stanna upp och njut, känn efter och landa i ögonblicket som är just nu, det kommer aldrig tillbaka.
    //Anna

    SvaraRadera