onsdag 2 maj 2012

anti-cancer.


jag läser ju boken anti-cancer av david servan-schreiber.
det är en kille som drabbades av en hjärntumör i 30-årsåldern som skrivit den, och har sedan sin diagnos och tillfrisknande ägnat all tid åt att studera en anti-cancer livsstil.

jag läser ur den lite då och då.
när tiden räcker till och när jag känner att jag behöver bli påmind.

för visst är man fullt medveten om att vårt sätt att leva påverkar vår hälsa, och där ibland oddsen att insjukna i cancer.

senast läste jag ett stycke om hur vårt mentala välmående påverkar vårt immunförsvars kapacitet att stoppa tumörceller från att ta fäste och fortplanta sig.

i en studie med råttor hade de gjort följande försök.

de hade initierat mänskliga tumörceller i råttor bestående av tre grupper.

grupp 1: tumörinitierde råttor som levde i bur under normala förhållanden.

grupp 2: tumörinitierade råttor som levde i bur enligt ovan men fick då och då, elektriska stötar som de inte kunde påverka.

grupp 3: tumörinitierade råttor med samma förhållande som grupp 2. alltså, de fick elektriska stötar då och då men skillnaden var att de kunde, med hjälp av en spak, stänga av stötarna (vilket de lärde sig ganska fort) och med det få en viss kontroll över situationen.

resultat:

grupp 1
antal råttor som utvecklade cancer: 54 %

grupp 2
antal råttor som utvecklade cancer: 23 %

grupp 3
antal råttor som utvecklade cancer: 63 %


slutsats:

att leva med en känsla av vanmakt, likt grupp 2, som levde under stressade förhållanden utan kontroll, påverkar immunförsvarets kapacitet att stå emot tumörceller.
dock visar även resultatet på att immunförsvaret arbetar bättre under en viss form av stress där man känner att man har kontroll över situationen.
vanmaktskänslor ger näring åt cancer.


grymt va? 
fascinerande.
jag älskar att bli påmind om sådant här.
älskar att läsa faktaböcker som berör.
får en att tänka till.
åt skogen med påhittade romaner :)

men sedan blir jag så satans förbannad när jag erinrar mig att samhället styr det mesta nuförtiden, likaså vår mentala hälsa.
hade vi inte varit så förbaskat beroende av en stabil ekonomi så hade vi kanske på egen hand mer kunnat kontrollera den yttre stressen avsevärt bättre.

ett exempel (av såååå otroligt många):

är jag förkyld går jag till jobb ändå för att det kostar alldeles för mycket att vara hemma.
men jag borde egentligen lyssnat till kroppens signaler och vilat.
istället arbetar kroppen på högvarv för att bli frisk under samma förutsättningar som alltid.
detta borde väl ändå bana väg för tumörceller och dess fäste om något.

nä.
framtidens samhälle skriker anti-stress.
och anti-cancer.
kunskap är steg 1.

skall det vara så jävla svårt att leva enligt detta?
åh, vad jag kan brusa upp :).
sorry!






kram//jennifer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar