onsdag 22 augusti 2012

the heart of the home.

en vit tunn bänkskiva, helvita och matta köksluckor med enbart lådor och utan synliga handtag.
inga överskåp, utan öppet och luftigt.
vask och blandare i matt stål från smeg.
ett enstavigt vitlackerat askgolv (byggmax).
svarta detaljer.
kanske ett svart, matt kylskåp?
en betongvägg ovanför diskbänken.
eller kanske vitt matt kvadratiskt kakel med helvit fog.
eller varför inte bänkskiva och stänkskydd i marmor?
en vägghängd fläkt i matt krom med raka linjer.
picky living har fina köksluckor.
bilder via min pinterest (kitchen and dining areas, lamps, chairs), byggmax och tretti.se.


ett nytt kök.
det har verkligen varit min största dröm sedan vi flyttade hit til vår lilla bostadsrättsvilla i förorten i sydvästra skåne.
att få möjligheten att planera ett kök har egentligen varit en dröm sedan länge.
och nu.
bara för några dagar sedan tog vi beslutet att det skall ske.
nytt golv i kök, hall och vardagsrum.
och en totalblåsning av vårt nuvarande och galet nergångna 90-talskök.
nya vitvaror, nya köksstommar, nya luckor, ny belysning.
nytt, nytt, nytt.
aaah.
älskar nytt.




...........................................


två minuter efter det att vårt beslut togs skapade jag en ny mapp på skrivbordet, "vårt nya kök", och började söka efter och samla inspiration.
jiiihoooo.
ett euforiskt lyckorus tog sin form i min mage :).
att man kan känna så inför en sådan, ganska så ytlig sak?
men det är ju inte ytlig om det berör på djupet, eller hur?


oavsett.
jag hinner säkerligen ändra mig 20 gånger om.
men jag lyssnar till mitt hjärta och tänker smart.
det ska vara hållbart, tidlöst och barnanpassat.
och så ska det vara jag.


.............................................


nu ska jag gå och lägga mig på soffan och samla kraft.
det har varit en omtumlande dag på så många sätt.
men mer om det berättar jag en annan dag.
kanske en dag då jag landat lite efter att ha tagit ytterligare ett beslut.
eller beslutet hade jag tagit men inte fullföljt steget riktigt.
inte satt ner foten mot underlaget liksom.
nu lättade jag på mina vingar, kastade mig ut från en hög klippa och så får vi se om någon där ute fångar mig.
jag hoppas på att det är ni som fångar mig :).








kram och ett stort innerligt tack för orden ni lämnade igår//jennifer

4 kommentarer:

  1. oj oj oj vilken lycka för dig att äntligen få planera ditt nya kök!!! Det är ingen lätt uppgift men en ganska rolig sådan. Var öppen och ta in så mycket du bara kan. Det är lätt att falla för det yttre och sen kanske det inte är så himla praktiskt i verkligheten, men det är ju så olika vad som passar var och en . Önskar dig/er stort lycka till med ert nya projekt.
    Vad spännande det låter med ännu fler grejor på gång... följer med spänning och väntar tålmodigt (försöker iallafall) på att du berättar.
    Ha en underbar kväll
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej på dig!

    jag hör av mig i morgon men det är nog ok på fredag, vad roligt med ett nytt kök...Kram Helena.

    SvaraRadera
  3. Hurra & grattis till beslut om nytt kök. Nu blir jag ännu mer sugen på att riva ner & mala sönder vårat olagligt tråkiga kök. Har velat en stund....plånboken bromsar.
    Ska med spänning följa ditt kök/golv byte. Undar så vilken klippa du ska hoppa ifrån. Lovar att du landar mjukt...du är tuff & har många som fångar dig. Krams m

    SvaraRadera
  4. Å så superkul! Ska bli galet skoj att följa nya-köket-valet! :) Kram

    SvaraRadera