måndag 3 september 2012

i am a giver.



I am a giver



Idag lever vi i ett jäktat samhälle där varje minut räknas. Det är därför oerhört viktigt att stanna upp och inse att man kan utföra en osjälvisk handling på bara några minuter. Det tar inte lång tid att ge blod och den korta tiden du ger kan innebära en livstid för någon annan. 
Någon behöver din hjälp, du eller personer i din närhet kanske kommer att behöva någon annans hjälp i framtiden. Det är värdefullt och hälsosamt att stanna upp ibland, i alla fall tre eller fyra gånger om året. 
Tanken med den nya designen på t-shirten är att öppna ögonen hos många fler, unga som gamla, och samtidigt framföra ett av de viktigaste budskapen: 
"Att ge en medmänniska en gåva, en gåva som inte kan ersättas av någonting annat".
Vi hoppas att de kommande generationerna med stolthet fortsätter eller börjar att ge, gör det till en del av sin vardag och skapar en storslagen trend!




please be one too


//jennifer åkesson och elizabeth leiva thiers, 
blodcentralen skåne




vill du bli blodgivare i skåne. 
ring 0200-87 11 22 för att boka en tid för inregistrering.
mer information samt våra öppettider för respektive blodcentral i skåne hittar du HÄR på geblod.nu (klicka på skåne).






som jag har berättat ett flertal gånger så har jag och en vän gjort ett projekt för blodcentralen i skåne.
varje gång du lämnar blod får du möjligheten att välja en gåva.
däribland en unik kampanjgåva som enbart är till för dig som lämnar blod.
jag och elizabeth (min kollega) fick idéen till en ny design på en t-shirt och med hjälp av ingrid johansson, rekryterings- och marknadsföringsansvarig för blodcentralen i skåne, kunde vi designa en t-shirt som eventuellt skulle komma att locka kommande generationer till att börja och/eller fortsätta att ge blod.
vilket behövs så otroligt mycket!

vi tyckte dessutom att vi borde göra en fotografering, där vi stylade två grymma modeller (;)) med t-shirten, i härliga miljöer.
ovan ser ni (bild 1) vackra och duktiga ellen redo för party i blodcentralens t-shirt :).
den snygga killen är ingen mindre än min sambo robin som gjorde ett grymt jobb han med.
tack till er båda.
för fler bilder besök geblod.nu skåne.

en lite droppe i nacken :).

.............................................



nu vet jag att det inte är alla som vill eller kan bli blodgivare.
men ni kan hjälpa till väldigt mycket ändå.
genom att sprida behovet av blod vidare.

för er bosatta i skåne (övriga sveriges blodcentraler har en annan kampanjgåva):

kopiera text och en eller flera bilder ovan.
lägg in i ett blogginlägg, länka till geblod.nu (skåne) och sprid budskapet.
och för er som inte har en blogg, dela via facebook eller instagram.
ni kan också gilla geblod.nu på facebook.
TACK!


..........................................



vet ni.
tänkte på det.
ett litet stick.
5-10 minuter senare och du har räddat 3 liv.
ett litet stick.
ja, aj.
en sekund.
men tänk då på hur mycket patienten lider.
deras smärta.





tack på förhand//jennifer och blodcentralen skåne

13 kommentarer:

  1. TACK..
    för att du lämnar blod! Min dotter som har cancer har fått blod åtskilliga ggr de senaste månaderna och jag känner mig djupt tacksam till alla som ställer upp! Jag önskar att jag själv hade kunnat ge blod, men tyvärr får jag inte det. Jag får helt enkelt hjälpa till på annat sätt.
    Kramar Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beklagar. Så otroligt jobbigt för er.
      Tack för att du delar med dig. Klart du kan. Bara genom att få folk att förstå hur viktigt det är så har du gjort tillräckligt.
      Håller tummarna hårt för din dotter och dig och alla era nära och kära.
      //Jennifer

      Radera
  2. Himla bra Jennifer!Om ni behöver nân tvÄrtemot ställer ja gärna upp:), räddade som sagt mitt liv!
    Elizabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elizabeth!
      Tack. Så snällt av dig!!! Att se den andra sidan är viktigt.
      Så skönt att höra!!!
      Kram//Jennifer

      Radera
  3. Tack för påminnelsen!!
    Jag var blodgivare för ca 10 år sedan innan jag flyttade utomlands. Nu har jag bott i Sverige i 6 år utan att ta tag i att vara blodgivare.... fyyyy på mig!! ;)
    För 5 minuter sedan ringde jag blodgivarcentralen i HBG och bokade in mig imorgon för att börja bli blodgivare igen. (hoppas att era fina t-shirtar finns där)
    Kram
    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra!!! Tack!
      Ja, de finns där hela hösten och framtill siste januari :).
      Tack//Jennifer

      Radera
  4. Så himla läckert! Vilken snygg tröja och vilka snygga modeller sen!! Ellen var ju klasskamrat till Alex:) Hoppas den ger bra respons för det är den verkligen värd! kram

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilket jobb du gjort och vilka grymma bilder!! Både Ellen och Robin ser smashing ut!! Önskar att jag också kunde bli en "giver", men jag har dessvärre för dåliga blodvärlden jag själv. Fast kanske dags att göra ett nytt försök och se om de blir bättre. T-shirtarna är Jättefina! Skulle kunna tänka mig att bjuda dig på en kopp kaffe för att fiska ur dig din kontakt ;)
    Kram P.

    SvaraRadera
  6. Riktigt fint Jennifer:-))

    SvaraRadera
  7. Jag ska ge blod i oktober.. Kommer det finnas som
    Gåva då?

    SvaraRadera
  8. Snyggt och tokfint på alla sätt! Kram

    SvaraRadera
  9. Vilket bra jobb ni gjort, den t-shirten tror jag lockar många, synd att jag inte bor i Skåne :) Kram

    SvaraRadera