måndag 21 april 2014

moods and garden.

1. styling Lotta Agaton. Foto Petra Bindel.
2, 3.
4. via Stil Inspiration.

som alltid finner jag ro i att sätta i samman moods av bilder från mitt pinnande.
påskhelgen har gått alldeles för fort, vilket jag lärt mig att allting gör nuförtiden.
tiden går fort.
och hur jag väljer att spendera den är viktig för både min och min familjs välmående.
självklart.
så jag har verkligen varvat ner i dagarna.
solen har hettat och vi har sugit åt oss av ljusenergin likt svampar i vatten.
brunbrända kinder och magar fyllda med ägg.
igår grillade vi en halvlax i kvällssolen med familjen.
det blev gott men ungarna skrek och stökade och bråkade mest hela tiden.
under ledigheten blir man också påmind om hur kidsen kan bete sig när de är trötta, uppspelta och inte vana vid tillställningar i allmänhet.
så det blev att höja rösten många gånger om.
och straff som följd.
inget wii-spelande på några dagar.
punkt.
jaja.
sånt är livets gilla gång.
ett vitt puffigt moln som svartnar ibland.
rinner av sig för lätta på tyngden för att sedan försvinna och lämna plats för fler o mer moln av olika art.
jag gillar ju de vita puffiga och marshmallowliknande molnen mest.
de som inte täcker solen.

1. Pella Hedebys kök, Stil Inspiration.
2, 3.
4. menu.

nu blev det litta väl djupt, även för min egen smak :).
i torsdags besökte jag och barnen enkla ting.
jag var ute efter stora betongkrukor att skärma av vår stenade uteterass med (och självklart sökte jag efter inspiration vilket jag visste att jag skulle få).
för att få det till att bli lite inhägnnat och öka mysfaktorn.
tills vidare.
jag har ju planer på att bygga till ett rejält och inramat trädäck så småningom men det för bli nästa år, eller nästa igen :).
ingen stress egentligen.


Photo by Line Klein.

den här bilden gav mig också en del trädgårdskänsla.
en mix av krukor i olika höjd, lite slarvigt utplacerade för att skapa en grön sektion med en old fashion känsla.
vårt hus, som just nu har en ful orange fasad ska bli vit denna våren, och det tackar jag för.
då kan man köra på med lite slitna terracottakrukor och rosa blommor (som jag supergillar :)).
GRANIT har riktigt många finheter till trädgården. som alltid.


tre stora betongkrukor: check.
runtomkring ska jag försöka fördela lite ruffa runda krukor med diverse blommor.
men vi får börja så här helt enkelt.


jag gillar att laga mat med färska örter så kryddor och örter av alla dess slag inhandlades.
rosmarinen är vacker och blir lagom hög och mjukt buskig.
salvia, timjan och oregano.
mitt gamla olivträd flyttade ut och jag hoppas på att det tar sig i sommar.
kanske flyttar jag ditt mitt mindre zinkbord fyllt med mindre krukor och lyktor för att skärma av ytterligare.
men idag är det gråmulet och trist väder så jag får bärga mig.
ruccola, rädisor och lite annat användbart ska sås i en nyplacerad planteringslåda bakom grillen.
längtar efter fler soldagar.


nu blir det kanelbullsbak tror jag.




önskar er en fin dag.




kram//jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar