onsdag 27 augusti 2014

my boys and politics.


förståndig kille det här.
smart som attan.
måste fått det efter sin mor, hehe.
men han är envis och kan sura rejält om det inte går som han vill eller tycker.
men han verkar förstå mer och mer av våra förklaringar till varför man inte kan få som man vill alltid.
varför pengarna inte räcker åt sådant som han vill köpa.
att man inte kan äta samma mat varje dag utan behöver många olika näringsämnen för att fungera.
han börjar inse att man bör smaka på någon maträtt innan man tjoar om att man inte tycker om.
han förstår mammas förklaring om hur smaklökarna vänjer sig.
att allting som är nytt uppfattas inte alltid som bra första gången, men kanske tredje eller fjärde.
älskar att få honom att förstå och höra hur han för vidare informationen till lille-bror, far- och morföräldrar eller kompisar.
"vi äter inte godis i vårt hus", säger han.
"det är inte bra för hälsan eller miljön".
han fattar den här killen.
hoppas det håller i sig.


här leker dom fint ihop.
uppskattade stunder som kommer och går :).
tyvärr har de blivit färre nu på senare tiden då aston tagit ett mognadsskutt.
lillbrorsan och hans lekar är inte lika skoj längre.


mio har hamnat i trotsåldern.
big time.
han skriker och gråter för allt.
ingenting passar.
så jag och han går inte ihop just nu.
jag blir ständigt irriterad och arg när han ideligen börjar gapa och bete sig av ingen anledning alls.
hehe.
minns den tiden med aston.
tuff.
men känns lite enklare nu när man vet att den kommer passera.
nu är det aston som är min myskille.
och mio min bråkbuse :).


i söndags var mio på sitt andra barnkalas.
och än en gång får jag ta mig an och förklara att vi inte äter godis eller dricker saft och läsk.
jobbigt och många frågande blickar, nästintill "honärjuknäppdenmorsan"-blickar kommer farande från håll och kanter.
men jag skakar av mig för jag vet ju att jag har rätt.
mio fick smaka en godisbit (en enda är vår regel), men han spottade ut den illa kvickt.
satte sig ner med de ekologiska russinen (som faktiskt också fanns i påsen) och smaskade vidare.
godispåsen hamnade som alltid i soppåsen och de frågar aldrig efter den igen.
så det går.
ett tag till.
men jag hoppas att framtill dess så har fler föräldrar fått upp ögonen, avvänt sina kids och hittat bättre alternativ.



kände för ett vanligt inlägg idag.
inget perfekt skyltat inredningsinlägg.
ibland så når verkligheten mig även här :).


valdags.


första året som jag verkligen känner att jag vet var jag står.
dock hittar jag inte ett enda parti som har alla de åsikter och frågor som jag anser viktiga.
jag kan plocka lite där och lite där, men saknar helt den biten om förebyggande hälsa.

++++++++++++++++++++++++++

minska tillverkning av livsmedel med negativ inverkan på vår hälsa.
ev öka pris/moms på godis, läsk, halvfabrikat och oekologiska varor.
kostutbildning, den nakna sanningen, för barnen i skolan och hur miljön påverkas av våra inköp och vårt användande av fel produkter.
hade barn i skolan fått ett balanserat och korrekt näringsintag hade de med all säkerhet orkat mer, kunnat koncentrera sig bättre, ta till sig kunskap på en helt ny nivå.
alltså bättre mat i skolorna (en för evigt förekommande fråga).
och vad leder detta till om några år?
jo, friskare individer som kan arbeta.
färre sjukskrivningar och mindre belastning på vården.

+++++++++++++++++++++++++++

30 timmars arbetsveckor (med 40 h lön då ;)) för föräldrar med barn under 10 år.
stress hos småbarnsföräldrar och att de inte hinner vara med sina barn påverkar på deras egen hälsa (nu och i framtiden) samt barnens trygghet och personliga utveckling.


....:).

jag hade kunnat go on forever med grundliga politiska frågor som jag anser viktiga.
och ju mer jag läser desto fler dyker upp.


jaja.
nog om det.



nu måste jag jobba vidare.



+++++++++++++++++++++++++







ha en fin dag//jennifer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar