tisdag 11 november 2014

det är såå fult att ha en bra kosthållning och dessutom vara påläst.

1. via +.
2. via +.
3. annaleena leino.
4. via +.

satte ihop ett vackert mood för att komma på bättre tankar.
som ni vet är jag väldigt intresserad och engagerad i kost och hälsa och miljön.
jag är ett litet hälsofreak med andra ord :) och gillar att lusläsa den senaste forskningen på hur vår kost och livsstil påverkar vår hälsa, och vår miljö.

ämnet har ju blivit ett hett topic nu på senare tid har jag märkt (då det läcker hållbar information från bra källor titt som tätt. yay!) trots att jag sedan flera år tillbaka byggt på mig ett bra kunskapsförråd och en god erfarenhet kring ämnet.
för att jag tycker det är kul och otroligt viktigt.
kan man med hjälp av "enkla" medel, så som att utesluta vissa livsmedel som visat sig påverka vår inre miljö negativt, leva ett friskt liv och minska risken att drabbas av någon välfärdsrelaterad sjukdom (som faktiskt de flesta kan kopplas till nuförtiden. flertalet former av cancer t.ex., högt blodtryck, diabetes, ett mångfald av andra autoimmuna sjukdomar inklusive allergier, autism, adhd, alzeimers, depression och andra psykiska besvär, sköldkörtelproblem osv osv.) så ser jag inget fel i det alls.
man mår dessutom mycket bättre i nuet.
man får mer energi, sover bättre, stärker immunförsvaret, känner sig gladare och har lättare att koncentrera sig.
och maten smakar sååå mycket bättre när man väl slopat ämnen som lurar ens hjärna, skapar beroende och dämpar de naturliga signalerna som uppstår när kroppen lider av någon form av "brist"!


annaleena leino.



jag gillar ju även att skriva och informera om kost och hälsa och miljö och delar gärna med mig för att eventuellt inspirera andra till att försöka minska konsumtionen av sådana produkter som kan skada människan, djur och natur.

men någonstans på denna vägen så dyker det alltid upp någon som ska irritera sig, som känner sig provocerad av detta.
som kanske inte tror alls på det jag tror på.
och vill ösa ut en massa negativt skit och faktiskt, många gånger, bli personlig och försöka trycka ner mig.
det har hänt många gånger nu och det kanske är något man måste ta när man "infilterar" lite ny okänd information hos personer som inte kan tackla förändring.
eller så känner de kanske bara skuld och har dåligt samvete för att de inte levt eller lever på det sättet.
jag ber alltid vänligt om att vid festligheter, där barnen skall närvara, att undanhålla godiset om det är ok.
och någon gång har detta blivit en nagel i ögat.
"vaddå, varför ska mina barn få lida bara för att dina inte får äta godis".
hallå ja.
jag tror knappast dina barn lider av det den kvällen!
jag tror bestämt att det snarare är tvärtom.
det är nyttigt att visa att kalas och roligheter inte alltid (inte alls enligt mitt tycke men ett steg i taget :)) hör ihop med socker och konstgjorda kemikalier.
det är en "tradition" som vi människor skapat i brist på kunskapen som finns idag.
och hälsoskadliga vanor går verkligen att byta bort till någonting annat utan att ta bort någon som helst glädje.
det är bara vanorna som kan vara tuffa att bryta, som med alla andra vanor man skapar sig med tiden.
barnen däremot, de har inga vanor när de föds. 
vanorna skapas under deras uppväxt och tack vare miljön de växer upp i.
de hade aldrig saknat godis på kalas om det aldrig existerat till en början, eller hur :)?




om vi går vidare.
vissa kritiker anser att det finns mycket viktigare saker än detta.
"lev livet och njut".
"man lever bara en gång".
"ät och gör vad du vill. då mår man bäst"
"all denna hets kan inte vara nyttig"!
"lagom av allt".
ja, ni fattar.

detta blir en nagel i ögat på mig.
eller jag skrattar inombords.
trots att jag håller med om många av orden men inte i det sammanhang som de som uttalat sig orden syftar på.
jag ser inte mycket till liv om man vid 50 års ålder drabbats av diabetes och högt blodtryck och att vägen dit varit tung, trött och smärtsam.

eller när man lider av migrän från och till och vägrar förändra sin livsstil (om man nu fått informationen dvs) för att må bättre.
nolltolerans av t.ex. vetemjöl, gluten och mjölkprodukter kan ge makalösa förbättringar av kronisk migrän.
att utesluta kaffet och alkohol också.

och när det kommer till reumatiska sjukdomar så har kosten visat sig ha en avgörande betydelse för hur svåra inflammationer man får.

psoriasis är ett bra exempel också.
oftast har en störd tarmflora (som varat en alldeles för lång tid) givit upphov till obalans hos signalsubstanser som i sin tur ger en autoimmun reaktion.
allergier av olika slag uppkommer gärna också på detta sätt.

cancer då?
jag läste i boken anti-cancer om en cancersjuk man som fick ca 6 månader kvar att leva av läkarna.
det fanns ingenting att göra.
men han och hans fru letade som besatta efter ny forskning och med hjälp av författaren av boken så kunde mannen leva ett gott liv i 8 år till.
hur? kostterapi.

och barnen.
de blir så otroligt mycket mer skadade av den kost och de produkter de utsätter sig för som inte är ämnade för dom.
var sjätte barn är överviktigt i sverige.
vart tredje barn har en så kallad medelåldersmage.
många barn lider av psykiska besvär.
många barn orkar inte med skolan pga brist på näringsämnen.
what!!

och mitt hälsointresse är ingen hets.
det är en livsstil som jag mår bra av.
jag räknar inte kalorier, jag käkar choklad ibland, jag äter en kanelbulle till kaffet ibland, jag dricker vin....
dubbelmoral påstår vissa!
men så ser inte jag det.
man kan inflika dessa relativt naturliga produkter (beror ju på vilka produkter man väljer of course) sällan så länge man återfår balansen igen och känner av hur kroppen reagerar av produkterna.
har jag käkat choklad så svajjar mitt blodsocker, jag blir trött och jag känner av dagen efter att jag borde avstå från sådant socker ett tag nu så jag inte får det här sockersuget/beroendet.
har jag ätit för mycket kolhydrater en dag så minskar jag det i några dagar, eller kroppen känner av att det blev too much, så jag gör det naturligt.


jaja.

det jag vill komma till är att vill man inte ta till sig informationen och läsa/lyssna.
så blunda!
vill man se ner på oss som har skaffat och kunskap och erfarenhet och höja ögonbrynen titt som tätt (antagligen i ren och skär avundsjuka för det mesta) så fine, gör ni det men klanka inte ner på de som har intresset och vill dela med sig till de med ett öppet sinne för att bli hjälpta och/eller inspireras.
och när den här kunskapen etablerat sig mer i samhället om x antal år så kan den som skratta först, skratta sist :).

detta är bara början.

promise ;).

(och nä, jag tror inte jag vet allt och är bättre än alla andra som några fåtal också fläkt ur sig. jag älskar att lära mig nytt och har jag fel, som jag kan ha från och till, dock mer sällan nu när jag är mkt mer kritisk, pga av osäkra källor ;), så erkänner jag det.)




ja, nu ska jag försöka ta mig ur soffan (ryggproblem).
självförvållat, tror jag, då jag inte visste bättre.
ångrar mig nu men försöker så gott jag kan att stärka min kropp igen.
graviditeter och småbarnstiden (med allt som hör till) är inte att leka med.
ta hand om er!






stor kram/ från hälsotönten jennifer, som tack vare sin insikt och sin förändring i kosten mm har repat sig något otroligt efter sin depression. just saying ;).


2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa det du skriver om kost och hälsa och jag beundrar dig för att du verkligen lever så!! Har två pojkar, en åttaåring och en tolvåring som jag försöker ge så nyttig och bra mat som möjligt. Det är så lätt att fastna i ekorrhjulet med snabba lösningar mellan aktiviteter för att tiden inte räcker till. Du inspirerar och fortsätt med det du gör, jag kommer fortsätta läsa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva <3!! Hoppas på att inte alla tycker jag är skitjobbig hihi. Det är ju inte mitt syfte att irritera någon direkt.
      Nä, shit. Det ska vara enkelt och nyttigt. SVÅRT. Men man lär sig och hittar bra alternativ allt eftersom.
      Lycka till och kämpa på. Tack igen// Jennifer

      Radera