måndag 27 april 2015

raw chokladbollar med en gnutta havssalt.


jag blir lätt uttråkad här hemma.
är van vid att arbeta och vara igång.
i ett.
men som sagt, jag är sjukskriven en kort tid, och helt sysslolös och i soffläge kan jag inte spendera en hel dag.
och så har jag PMS.
inte så kraftig som jag en gång har haft men jag är väldigt lättirriterad, känner en svag ångest och har ett sug efter mat.
någon form av mat.
vid det här laget vet jag att det är magnesium min kropp behöver, bland annat.
rå kakao innehåller massvis av magnesium.
och otroligt mycket järn, krom, zink, antioxidanter och till och med serotonin.
så.
let´s make some happy sweets.


rawfood chokladbollar med en gnutta havssalt.

ca 15 bollar.
tid: 20-30 minuter.
pris: ca 40 sek.
(tror bestämt att dessa var de godaste chokladbollarna jag ätit)
använd gärna ekologiska ingredienser.
jag går på känn när jag bakar så egentligen är måtten höftade.


+++++++++++++++++++++++++++++++


6 st stora lösviktsdadlar (gärna eko).
2 msk rå kokosolja.
1,5 dl mandelmjöl (eller annat nötmjöl efter smak)
0,5 dl kokosmjöl (eller mixade kokosflingor)
1-2 msk vatten (prova dig fram. smeten ska vara fast men krämig).
2-3 msk rå kakaopulver.
1 tsk havssalt.


gör så här:

kärna ur dadlarna och dela dom i mindre bitar.
mixa dom (jag använde en stavmixer) tillsammans med kokosoljan och kokosflingorna.
addera de torra ingredienserna samt vattnen och mosa/rör runt med en gaffel till en slät och lagom kletig smet.
smeten ska inte fastna på händerna utan gå att rulla utan besvär.

rulla bollarna i en blandning av kokossocker, rå kakaopulver och havssaltflingor för att lyfta chokladsmaken samt ge en kolaaktig sötma från kokossockret.
går ju bra att rulla dom i vad man vill men just idag var jag sugen på det där extra söta som kokossockret ger.

in i kylen en stund innan servering.



dadlar består av mycket sockerarter.
men.
de innehåller dessutom mycket fibrer (bra för tarmarna) och näringsämnen som kroppen verkligen uppskattar och mår bra av.
dadlar gör även kroppen basisk, istället för att försura den som vanligt raffinerat socker gör, och de ger ett långsammare insulinsvar.
speciellt tillsammans med kokosoljans superhälsosamma fettsyror.
efter två, tre bollar är man nöjd och man har samtidigt gett kroppen galet mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter och mycket energi.
allt en PMS-kvinna behöver ;).


nu ska vi se om ungarna gillar.
de ska få smaka så fort de kommer hem.
jag tror att saltet kan skrämma dom en aning så det kanske jag utesluter i de barnvänligare varianterna framöver.
men, finns inte en chans att jag gör vanliga sliskigt sockerbombade och näringslösa chokladbollar igen, oavsett om de kostar några kronor mindre.
hälsan är värd pengarna.
alltid!
och i detta fallet slår smaken allt.
naturligt smakar bättre!
lovar!





kram//jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar