fredag 19 oktober 2012

the natures guardian angel.




jag var bra på att glömma den häromdagen.
naturen alltså.
och djuren.
det är otroligt mörkt nu på morgonen.
kvart i sju lämnade jag barnen i onsdagsmorse och det var nästan nattsvart.
jag fortsatte min resa mot jobb på den mörkaste av landsvägar.
mix megapol på halvhög volym och fingrarna i beredskap på heljusspaken.
jag ser att möte är på väg.
jag håller väl 70, om inte mer.
alltid lika stressad på morgonen (suck).
oavsett.
mötet.
snart så. 
gillar inte möte i mörker.
ni vet.
man väntar med andan i halsgropen.
"tänk om vi krockar. ser f-n inte ett smack".
så tänkte jag alltså där jag satt och kisade, lite smått bländad av mötets framlyktor.
och precis i den stunden, och sekunden innan vi parallellmöts så ser jag skymten av något i höger ögonvrå, på väg mitt ut i vägen.
jag slänger mig på bromsen och snabbare än blixten hinner två stycken rådjur förbi.
"jisses, nu krockar dom med mitt möte".
sekunden senare är allt över.
dom klarade sig.
vi klarade oss allihop.
rådjuren hann precis förbi framför min bil.
och undkom precis den andra bilen som hann passera förbi.
puls: 245.
alltså.
vilken flyt!
ett rådjur eller två hade kunnat sitta fast i min bil just nu.
i mötets bil.
döda.
jag (och/eller bilföraren i andra bilen) hade säkert varit skadad och som värst död.
sånt har jag hört kan gå illa.
bilen, ett vrak.
änglavakt va?


.................................................


imorse låg jag på samma sträcka.
i samma täta mörker.
må tro att jag var rädd.
må tro att jag såg rådjurshuvuden i min ögonvrå hela tiden trots att de inte fanns där.
må tro att jag körde väldigt koncentrerat.
så försiktigt.
säkert i 60 och inte i 80.

aldrig mer ska jag titta bort i mörkret när jag kör.
inte för ens en sekund.
bbrrr.
ryser.
tack änglavakt!


tat lugnt på vägarna hörrni!


på tal om något helt annat.
hennes lugg!
hon på bilden menar jag.
sååå vill jag ha det.
hmmm.
too late.
nu ser jag ut som jag vet inte vad för jag tvunget ska leka frisör minst en gång i halvåret.
åh.
blir så trött på mig själv.
fast.
det kunde varit värre.
hade kunnat vara död.






njut helgen//jennifer

1 kommentar: