onsdag 27 februari 2013

editing, ayurveda and morning sickness.



hej onsdag.

ungarna på förskola.
sambo jobbar.
och jag, jag har tvåtusen timmars arbete framför mig.
mår skit faktiskt.
inte på grund av arbetet men på grund av mitt oönskade tillstånd.
känns inte som att jag klarar av någonting just nu.

jag har blivit extremt illamående.
egentligen inte bara på morgonen utan dagarna långa.
aptiten finns inte där alls. 
clementiner och salta sesamkex funkar.
gravidhormonerna ilar runt i blodkärlen på mig och får mig att vilja kräka på allting.
hade jag inte känt av graviditeten så hade det inte varit lika tufft att leva ytterligare en vecka med den.

på tisdag skall jag alltså till gynekologen.
man får snacka med en sjuksköterska.
man gör ett vaginalt ultraljud hos doktorn så han kan se exakt hur långt gången jag är.
jag vet redan.
går in i vecka 8 på måndag.
sedan blir det en abort i form av piller. på hemmaplan tror jag.
jag får ju välja men jag tror det är det bästa.
har ju vänner som gjort det och trots rikligt med blödningar så funkade det bra.
jaja.
jag ska klara av min fullspäckade vecka ändå.
jepp jepp.


den består av bildredigering, fotografering, webbdesign och produktbeskrivning, smyckestillverkning och bokföring.

fast först och främst skall jag tvätta mig :).

har använt pukkas ayurveda skin care i några daga nu och jag måste säga att jag är såld.
grymma produkter som doftar sanslöst gott och naturligt samt ger min hud liv. den har sett ganska död ut ett tag :).
produkterna är naturliga ända in i minsta molekyl. naturliga och organiska.
ayurveda grundar sig på den indiska läkekonsten och pukkas skin care produkter innehåller organiska örter och andra produkter som skonsamt tagits fram för att bibehålla alla ingrediensers aktiva egenskaper på bästa sätt. ingredienserna har enligt forskning en prolifererande (pånyttfödande) effekt på humana celler. och jag instämmer!


peelingpulvret nourishing brightener med blåbär, mandlar, amla och gotu kola. jag har provat blanda det med vatten enligt beskrivning men även med yoghurt och organiskt kakaosmör (då kan man ha det som en ansiktsmask).
hallåja. magi!


godaste kexen ;)! 
och snyggaste! 
crunchy crackers med svarta sesamkex från renée voltaire <3.
firming face oil tog ett tag innan den absorberas effektivt i huden. precis om om huden måste anpassa sig ett tag. men sen. schoff. i sommar kommer detta vara det enda jag använder. 
motverkar fet/torr hud som man så gärna får på sommaren. eller jag får det i alla fall :).


nä! jag håller fast vid att man skall köra naturligt så ofta och mycket man kan.
produkterna skall inte innehålla någonting som inte min kropp själv kan bryta ner och ta hand om.
jag vill inte ackumulera en massa syntetiska kemikalier i mina celler för att sedan upptäcka att de påverkat mitt immunförsvar och kanske till och med givit mig en autoimmun sjukdom eller, ännu värre, cancer.

nu har vi kanske få vetenskapliga bevis på just detta men har man studerat molekylärbiologi, cellfysiologi, cancergenesen, näringfysiologi osv osv så kan man lägga ihop ett och annat och inse att det vi, människan alltså, har sysslat med i århundraden nu sparkar oss i häcken några generationer senare.
och hur det påverkar miljön skall vi inte snacka om. what goes around, comes around.

tyvärr kommer inte sanningen fram förrän det är för sent. hur många hade inte förlorat sina jobb om vissa produkter slutat att tillverkas?
läkemedelsindustrin till exempel. den hade varit ute på hal is om alla hade skött om sina kroppar som de borde göra.

hormonerna talar även nu märker jag. kan vara snäppet aggressiv och brusa upp för saker jag brinner för :).

förlåt :).


nu skulle jag ju jobba.




ha en superfin dag och var naturliga nu :)//

jennifer

2 kommentarer:

  1. lyssna på din kropp också J. lägg dig någon timme på soffan och vila (lättare sagt än gjort, jag vet) om du inte mår bra. hoppas du snart kryar på dig och att du kan få i dig lite mat trots illamående.
    tänker på dig.

    /p.

    SvaraRadera
  2. STOR VARM KRAM!!
    shit. livet alltså.


    /A

    SvaraRadera