fredag 26 december 2014

christmas.


jaha.
annandagen lider mot sitt slut.
som alltid så går tiden fortare än man vill.
man hinner inte allt det där man känner hör till en ledighet.
ja, men ni vet...
fixa det där, laga det där, egentid, läsa en bok, mysa, leka med barnen (helhjärtat), laga god mat, träna, promenera.....umgås (prata) med maken.
ganska galet egentligen att man aldrig hinner det annars.
i vardagen menar jag.
att man aldrig hinner landa utan hela tiden går och längtar efter den där ledigheten och de där stunderna där man som familj ska njuta av att bara vara.
samhället i ett f-cking nötskal.
krav och kontrollbehov (som skapats ur samma skrot och korn).
pengar...och...pengar.
utan de där flertaliga siffrorna på kontot är man ingenting.
annat än ännu mer stressad än man är dagsläget.
jisses.
att fly sin kos och finna sig själv hade varit en dröm.
sig själv, sitt lugna jag, utan kraven, stressen och vardagen.
med eller utan familj?
nja.
nä, familjen får hänga på.
även om man anar ett visst oråd när semestern infinner sig.
mannen och jag stirrar på varandra och vet inte vad vi ska göra av dagen.
eller jag vet, men det är ju ingenting som min R intresserar sig av.
han lägger sig på sofflocket efter frukosten och tycker att disken, den kan man ta sen.
nähä.
den och allt annat stök, inklusive barnens oborstade tänder och hår, vill jag röja undan omedelbart om jag ska få lugn i sinnet.
alla är vi olika och i detta läget får vi kanske ge och ta.
jag får ge med mig ena dagen.
fine.
sofflock och diskhög är ok.
andra dagen så ställer sig mannen och diskar innan jag hinner yttra ett knyst om det kanske.
om det vore så väl.
jag hinner yttra mig för annars blir det inget gjort.
alla män är nog så från och till.
och jag, jag lever med tre av det motsatta könet och framförhållning lär inte bli denna familjens starkaste sida.
dock blir vi (läs de) lugnare och friande från ihärdig oro för vad som komma skall om man inte gör si och så först.
tjejer är bra på oro.
oro och ångest.
skitsaker att ödsla energi på!
verkligen.



läsa tidning.
inspireras.
till vilken nytta?
ja, jag mår bra av det.
att tända veken till inspirationen.
för när ljuset väl brinner så svävar man lite i det blå.


tv-spel.
julklapparna innehöll mycket tekniskt strunt men som verkligen gör barnen glada, och aktiverade när man som mest behöver det.
är jag emot tv-spel?
ja, innerst inne men att blunda för det gör mig nog bara gott i dagsläget.
imorgon vet i tusan.
orkar inte.
kunskap gör en inte lycklig.
bara stressad.
fast kosten är jag klok nog att inte blunda för.
den är a och o i mina ögon fortfarande.
cancerogen strålning och överstimulans från tv-spel får jag ta tag i någon annan gång :).



julafton.
mina älsklingar <3.
japp.
jag är lyckligt lottad och det vet jag.
men allt det där kan bli ett minne blott om jag inte befinner mig i nuet.
imorgon är en annan dag...inte sant?
det är vi mot världen!
just nu i alla fall.
så jag får se till att hamra mig igenom den hemska mur som samhället skapat och ge mig själv lite andrum och framförallt ge barnen det de behöver.
för om tiden nu ska fortsätta springa sin väg så bör jag fånga dagen.
carpe f-cking diem.
barn vill ha en glad mamma...med tydliga och bra (grymma) regler.
haha.
om allt ändå varit så lätt.



julfrid?
ja, visst.
från och till.
men livet är aldrig så svårt som på semestern då förväntningarna oftast är alltför stora.




god jul på er.
god fortsättning heter det väl nu va....!
och glöm inte att fånga dagen innan det är för sent....






kram// en mamma...ja, just det, bara en mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar