fredag 9 januari 2015

j. levau shop stänger snart och tankar kring sociala medier.


hej!




många undrar om j. levau shop ska stänga med tanke på min utförsäljning och svaret på detta är delvis.
jag har brottats med mig själv en längre tid och känslor som säger att detta är inte din grej.
det här med att sälja en massa prylar till folk som egentligen inte gör så mycket gott för själen, utan direkt tömmer bankkontot på de pengar som borde ha gå till någonting mer vettigt.
jag älskar själv att shoppa nytt och fint till hemmet men jag känner, nu på äldre och klokare dar, att det faktiskt inte är någonting jag är stolt över.
och den här hetsen "köp, köp, köp" är, som sagt, inte min grej.
att sälja en ljusstake till en medmänniska kan jag vara utan.
men, inte att bortse från, jag vill gärna stötta design och hantverk då och då. 
det ger ju mat på bordet åt någon annan....
så sure.
om man köper en relativt onödig produkt för någon annans skull (huvudsakligen), då är det ok till en viss gräns :).
håller ni med?

fantastisk bild tagen av @theresesennerholt.

jag vill hjälpa människor på ett helt annat plan och hoppas nu på att våga ta steget till att studera mer kring kost- och hälsa.
jag märker att varje gång jag kommer i kontakt med ämnet så bubblar det i kroppen.
jag blir exalterad och känner att det här är någonting jag verkligen brinner för.
jag blir som en svamp som suger åt mig all ny kunskap och forskning och att behålla en enbart för mig själv känns inte vettigt :). speciellt inte när folk går och blir sjuka för att de inte vet.
så nu vill jag alltså inspirera andra till en bättre livsstil och hälsa via kosten framförallt.
så vi får se hur jag går vidare.
det blir en långsam process detta.

@perolavsolvberg


men, j. levau smycken kommer att finnas kvar en tid och kanske även ett fåtal andra produkter.
så lite "köp, köp, köp" får jag stå ut med när syftet till en kostsam utbildning ligger till grund.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++


jag måste dock passa på att säga att jag är fruktansvärt tacksam för stödet jag fått under denna tiden.
framförallt av er kunder!
det är ingen lätt grej detta.
marknadsföringen har varit det svåraste för mig.
med ont om pengar i ett nytt företag får man förlita sig på relativt kostnadsfria medel för att nå ut till nya kunder.
sociala medier har varit det bästa alternativet, dock krävs det att vänner gillar och delar för att sprida informationen men där har det sett lite (mycket) dåligt ut.
nu vill jag inte ge mina vänner dåligt samvete men i detta läget så känner jag mig lite smått besviken.
hallå, det tar en kort sekund.

@perolavsolvberg.


det är lite kul det där.
"nära" vänner som följer en på exempelvis instagram är inne och gillar och har sig på andras bilder vid en viss tidpunkt (ja, man kan se detta) men oftast aldrig på mina (vid samma tidpunkt).
haha.
är jag så hemskt :)?

och där, precis där, har vi en anledning till att sociala medier skapar konflikter och negativa känslor som inte ens borde existera.
ett dolt budskap svävar lite över de här att man inte "gillar".
kanske lite som skitsnack och att prata bakom ryggen, fast tyst och försynt.
"hon förtjänar inte några likes den där".
antingen är det för att de kanske inte alls är den där vännen som de utger sig för att vara.
falsk vänskap.
eller så handlar det om avundsjuka.
mobbning gör ju oftast det.
eller så är det ett maktspel.
jag har möjligheten att trycka ner denna människa en aning genom att inte gilla....och fy vad bra det känns inom mig (what liksom (?)).



usch.
jag låter som en galning, haha, men jag misstänker att jag inte är ensam i att känna så.

och det ser garanterat värre ut för många där ute och tyvärr för många yngre som tillämpar denna formen av samspel med andra människor.
nätmobbning.
och det här med den ständiga fokus på ytan.
att jämföra sig med andras utseende, andras sätt att leva, andras tillgång till pengar.



och när allt kommer kring så är faktiskt sociala medier ett sätt att hävda sig, att få bekräftelse.
vissa har större bekräftelsebehov än andra, och det kan man inte undgå att inte se.
jag är en sådan människa.
jag behöver bli bekräftad för att må bra.
för mina prestationer.
inte för mitt utseende (längre. på yngre dar betydde detta så mycket mer).
men behovet ska inte bli för stort.
det ska inte göra en beroende.
och jag har vuxit så pass att jag kan se och förstå att jag är den typen av människa, och arbetar för att motverka det skadliga i det hela.


grym bild av talangfulla @andlyyli.

det döljer sig dock en konstnärsform, framförallt i instagram och bloggvärlden, som man inte bör bortse från.
jag älskar att mötas av vackra bilder.
fotografier skapade av kreativa människor som tillämpar den sociala medieformen för att skapa och för att använda sin kreativitet, och för att inspirera och locka fram positiva känslor hos personen på andra sidan skärmen.
eller.
vettig kunskap.
recept på hälsosam mat.
bra tips på produkter och/eller ställen värda ett besök.
och jag gillar bilder och ord som är äkta.
som visar på vad som finns i huvudet på människan på andra sidan, på vad hen känner. 
och som skapar igenkännande, en känsla av att man inte är ensam med att känna just så.
det värmer i hjärtat!

vacker bild av kreativa @andlyyli.


det finns framsidor och baksidor med allt, inte sant?


jag personligen uppskattar inte instagrambilder som dessa (framförallt när de dyker upp var och varannan dag):

1. var och varannan bild är en selfie.
2. ett svettigt face som indikerar på att personen i fråga har tränat. grattis men vi behöver inte veta (igen).
3. ben och joggingskor som också visar på att hen har tränat av något slag. det inspirerar inte mig till någonting.
4. dåligt tagna matbilder på ohälsosam mat. jag kräker.
5. fulbilder på husdjur. ah!!
6. dåligt tagna bilder på sina barn. nu har jag iofs också barn och jag gillar också att visa upp dom då och då (stolta mamma grejen. i get it) men bilderna kan ju gärna vara bra tagna, konstnärliga dvs :), och inte heller dyka upp var och varannan dag. varför liksom?
7. köp, köp, köp bilder på produkter. och här är jag expert just nu och jag skäms. FÖRLÅT!


+++++++++++++++++++++++++++++



haha.
shit.
jag är lika illa jag.
irriterar mig på andras sätt att yttra sig.
yttrandefriheten.
(tankarna hamnar hos det senaste terrordådet i paris. fy!)
det bästa vore att bara stänga ner kontona och bara vara.
det kanske lutar åt det när j. levau shop är finito.
hälsosamt om inget annat.


för någon minut sedan....


nu har jag yttrat mig så det räcker.
dags att packa ordrar, lyssna på musik, tillverka smycken...
och jag måste tyvärr ta mig ut i ovädret för att posta.
brrr.
storm på väg.
och regnet öser......

men det är fredag.
och jag spritter av glädje åt att få tillbringa kvällen med mina barn.
fredagsmys deluxe.



önskar er en fortsatt fin dag!







kram/ jennifer



4 kommentarer:

  1. Åh så spot on med kompisar som inte gillar ens bilder... Tänkte på det senast imorse.
    Lycka till med allt!
    /ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och så ibland, tänker man. "Ska f-n i mig inte gilla dina bilder heller din häxa", hehe.

      Radera
  2. Jag känner såå igen mig i allt du skriver. Tack för att du fick mig att känna mig mindre ensam och dum!
    /Linn

    SvaraRadera