lördag 4 mars 2017

Att äta rätt men bli ruinerad.



Mitt kök igår.
Nystädat och fyllt med diverse prylar. 
Ärvegods, fynd och älsklingssaker.

Jag är alltid ledig på fredagarna.
Har valt att ha det så och trivs så bra med det.
Man hinner städa, fixa, förbereda middagar, handla, ta en långdusch och smutta kaffe franmför tv´n en lång stund medan barnen är i skolan.

Så så länge vi klarar det ekonomiskt så kör jag på med lediga fredagar.

Vi fick dock en chock häromdagen då vi räknade ihop våra matinköp senaste månaden.
Satan!
Inte så konstigt att vi får nalla på sparkontot från och till.

Men vi vill äta rätt.
Både för hälsan och för miljöns skull.
Jag vill inte snåla med bra råvaror och annat hälsosamt när det kommer till maten.
Men 12000 sek/mån för en familj på fyra stycken är dock lite i överkant.
Nä!
Dags att tänka om lite!

Frukt äter vi ton.
 I synnerhet ungarna. 
Vi slänger sällan någonting.
Får vi övermogna bananer skivar och fryser jag in dom för att använda i smoothies eller raw glass.
Och vi köper till 90 % ekologiskt.
Fruktkonsumtionen skär vi inte ner på.
Icke så nicke.

Grönsaker äter vi också mycket av.
En ekologisk gurka konsumerar kidsen per dag.
Ekologisk gurka är svindyrt har jag förstått efter att granskat kvittona.
Men....Äter de då mycket gurka så vill jag ju inte att de äter den konventionellt odlade varianten för då får de i sig mycket av de oönskade toxinerna.

Vi äter minimalt med kött och när vi (inte jag då som inte äter kött  alls, men resten av familjen gör ibland) väl gör det så köper vi ekologiskt och svenskt.
Aldrig fläskkött och huvudsakligen kyckling eller kalkon.
Ekologisk kyckling är visst snordyrt.
Men att laga det en-två ggr i månaden är ju en piss i mississippi egentligen.

En galet god och nyttig shake med recept från Vegourmet.
Mejerifri, raffinerat sockerfri och fullproppad med vitaminer och mineraler, bra fett och protein.


Vi dricker aldrig läsk, saft, äter inte kakor och godis.
Sällan halvfabrikat.
Men jag har väl förstått att dessa produkter är galet billiga.
Kanske en påse fryska köttbullar, quornfärs eller hamburgare (av god kvalitet) då och då.
Hmmm.
Är det verkligen så att den bra maten vi äter ruinerar oss, i princip?

Inte konstigt att folk inte kan äta hälsosamt i dagens samhälle.
Man blir måttligt förbannad.

Nä.
Nu får regeringen se till att införa sockerskatt och ökad skatt på livsmedel (däribland kött) som inte gynnar varken människans hälsa eller miljön.
Frankrike, Norge och Storbritannien har väl kommit en bit på vägen?

För jag menar.
Vi blir sjukare, tröttare och mer deprimerade.
Ungarna studsar likt duracellkaniner i skolans stolar, eller helt tvärtom.
ADHD, autism, ADD....Bokstavskombinationerna haglar över familjer.
Järn- och magnesiumbrist har ju visat sig vara en av orsakerna bakom sådana diagnoser.
Ge ungarna bra mat så blir det garanterat mycket enklare på många punkter.

Och klimathotet är inte ett skämt!
Det lär kosta om inget annat inom en väldigt snar framtid.

Sjukskrivningarna måste ju vara mer kostsamt för samhället än de pengar de tjänar på vår överkonsumtion av billig skitmat, eller hur?
Eller vänta.
Är det läkemedelsföretagen som har ett finger i smeten (of course)!

Inspirerande böcker för en grönsakstok och ett hälsofreak.
BOKREA NU JU :)!


Vi funderade och kollade över det.
Kom fram till att nu blir det fler storkok på säsongens grönsaker och rotfrukter tillsammans med baljväxter och linser av olika slag.

Kanske kan jag välja att köpa konventionellt odlade grönsaker och frukter av den sorten som inte innehåller så mycket gifter.
Blomkålen, avokadon, kålen och ärtorna är t.ex. lite mindre giftfyllda än äpplena, tomaterna, vindruvorna och bananerna.

Men den där råa honungen från Reneé Voltaire?
De där veganska ekologiska chokladen från Seed and Bean?
De ekologiska mullbären och tranbären som barnen älskar.
Alla nötmjölkar och superfoods, chiafrön och hampafrön?
Fröknäcke (mums).
Kokossockret, den råa agavesirapen.....Dadlarna!
Den dyrare men ack så mycket bättre sylten.
De ekologiska nötterna.
Den dyra olivoljan som är så god.
Mina vitamintillskott från Thorne!

Kanske får det blir slut på mina lediga fredagar (snyft).
Jag får gå upp i tjänst helt enkelt.
Inte träffa mina barn lika mycket.
Städa, tvätta och andra måsten på helgen istället för att varva ner och njuta av familjens sällskap.
Att ställa mig en torsdagskväll och laga storkok när ögonen går i kors efter en tuff arbetsdag.
Stress, oro, trötthet.....Slarv med maten i brist på ork.
.....Sjukdom, sjukskrivning, uppgivenhet och ångest.

För några tusenlappar till i plånboken alltså.
Som kanske då gör att vi kan resa och hitta på en massa dyra nöjen på vår lediga tid. 
Bara för att det är det man gör, det är det som betyder någonting.
Att resa och besöka Liseberg är viktigt.
Nä, fan heller.
Inte viktigare än vår hälsa.
Och enligt min mening så är en mysdag i hemmet eller i naturen bra mycket trevligare än trängandes på ett nöjesfält, på zoo eller ett lekland (där maten definitivt är långt ifrån hälsosam eller god) från morgon till kväll.


Bra tips från boken Food Pharmacy....
Dock får vi räkna med att punga fram några hundralappar extra i kassan.
Men vi sparar på samhällets skattepengar då vi håller oss friska. Tummen upp för det!
Och vi skonar miljön och minskar klimathotet.

Men vad får man som tack?



Snälla någon.
Förändring pronto!





Kram på er// Jennifer







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar